czyste

zdrowie

Wszystko co powinienes wiedziec na temat wapnia w diecie

« cofnij

Wapń w zdrowej diecie – dlaczego jest ważny?

Zdrowa dieta powinna być jak najbardziej zróżnicowana. Świeże owoce i warzywa, produkty pełnoziarniste, mięso, ryby i zdrowe tłuszcze nie tylko świetnie smakują, ale również odżywiają nasz organizm, zaopatrując go w niezbędne witaminy i mikroelementy. Istnieje jeszcze jeden składnik, który powinien jak najczęściej gościć na naszych talerzach. Jest nim, bogaty w wapń, nabiał.

Ile wapnia potrzebujemy?

W naszym organizmie znajduje się prawie kilogram wapnia. Większość w kościach i zębach. Pierwiastek ten jest stale wchłaniany przez układ kostny, dlatego ważne jest by nieustannie go dostarczać z pożywieniem. Jeżeli nasza dieta jest uboga w wapń, organizm pobiera go z kości, co może skutkować demineralizacją i łamliwością kości.

 

Składnik ten jest ważny na każdym etapie życia. Dzieci i młodzież, ze względu na intensywny wzrost, potrzebują od 800 do 1200 mg wapnia. Osoby dorosłe 1000 mg, a kobiety w ciąży i karmiące 1200-1500. W okresie menopauzy i po niej następuje ubytek masy kostnej prowadzący do osteoporozy, dlatego zapotrzebowanie na wapń jest wysokie (1500 mg).

Dlaczego wapń jest ważny?

Niedobór wapnia u dzieci zwiększa ryzyko krzywicy i zaburzeń wzrostu. U dorosłych zaś objawia się bólami kostnymi, krzyżowymi oraz skutkuje osteoporozą, a także chorobami przyzębia. Jednak wapń to nie tylko zdrowe kości i zęby. Z badań wynika, że jego obniżony poziom wpływa na pracę przytarczyc oraz ułatwia przyswajanie toksycznego glinu, co oddziałuje negatywnie na układ kostny i nerwowy.  Wapń znajdujący się w osoczu przyczynia się do prawidłowego krzepnięcia krwi, przekazywania impulsów nerwowych oraz właściwej pracy mięśni, w tym serca.

Gdzie znajdziemy wapń?

Najlepiej przyswajalny wapń znajduje się w produktach mlecznych, które zawierają laktozę, poprawiającą jego wchłanianie. Ich zaleta jest również optymalny stosunek wapnia do fosforu (1:1). Jedna porcja jogurtu naturalnego JOGO (150g) zawiera ok. 250 mg wapnia, a szklanka mleka 240 mg. Dobre źródła wapnia to także kefir luksusowy JOGO lub maślanka. Również twarogi, sery żółte i pleśniowe zawierają sporo tego cennego składnika. Dodatkowo dietę warto wzbogacić w wędzone szproty i sardynki, migdały, orzechy laskowe, suszone figi czy fasolę.

 

Produkty Łódzkiej Spółdzielni Mleczarskiej JOGO stanowią źródła doskonale przyswajalnego wapnia, a dodatkowo smakują wybornie! Przekonaj się, że zdrowa i odżywcza dieta nie musi być nudna. Wystarczy, że zapoznasz się z przepisami zamieszczonymi na naszej stronie.

Znasz produkty marki JOGO?

wypełnij ankietę